fredag 25 september 2015

No, tid och dilemma

Idag delade vi upp oss i halvklass igen. Ena gruppen arbetade med NO, balansera och väga och den andra gruppen arbetade med matematik och tid. Efter rasten bytte vi. 

Veckans uppgift i NOn var att hitta stödpunkten. Först fick barnen göra en hypotes, och sen undersöka vart den faktiska stödpunkten var.






På matematiken har vi haft en introduktion kring temat tid och klockan. Vi diskuterade varför man behöver kunna klockan samt begreppet tid. Någon sa att tid är något man inte kan ta på, men den går hela tiden, det går inte att stoppa den. Vi mäter tiden och har koll på den med hjälp av klockan. 
Vi provade att uppskatta hur lång tid en minut var. Det var inte det lättaste, inte för Linda heller. Någon sa att man kunde räkna sekunderna, någon annan sa att man kunde ta hjälp av klockan som tickade i rummet. 





På svenskan arbetade halva gruppen med hörförståelse och den andra var på biblioteket. När vi alla var samlade igen ställdes vi inför ett dilemma. 'Vilka tre saker skulle jag rädda om det började brinna' saker som gosedjur, spel och tv skulle räddas. De som ville fick dela med sig till klassen, vi stötte på intressanta tankegångar.